185 topprestauranger utan ekocert

 

För en tid sen skulle jag träffa ett par kamrater i vår huvudstad. Äta och dricka nåt gott och umgås. Vid såna tillfällen brukar jag alltid kolla in White guide för att hitta bra ställen att äta på. Den här gången fick jag infallet att även gå in på Krav-hemsidan för att se vilka restauranger som både finns omnämnda i White guide och är krav-certifierade.

 

 Av 176 stockholmsrestauranger, barer och caféer i White guide fanns 1 (!!!!) café som hade kravcertifiering och fanns med i White guide, nämligen Rosendals Trädgårdskafé, stor eloge till dem. Nu var det ju en restaurang jag var ute efter och inte ett café, vilket ju gjorde att det inte blev Rosendal denna kväll.

 

 Varför kravcertifiering, och varför bryr jag mig om detta? Vi har många eko-varor på vår restaurang utan att vara krav-certifierade skulle nån kunna invända. Det kan ju mycket väl vara så, men det är först när man accepterar ett regelverk som certifieras av tredje part, alltså fristående auktoriserade certifieringsföretag, som vi som konsumenter kan vara säkra (så säkra det går) på att det en restaurang eller butik påstår, verkligen stämmer.

 

 Jag är själv ägare av en ICA Nära-butik i Nyköping, och jag kan då och då känna mig otålig över att inte fler av mina kollegor krav-certifierar sig och satsar mer på ett ekologiskt sortiment. Det här som jag upptäckte om Stockholms toppkrogar, barer och caféer tycker jag dock verkligen tar jumbopriset.

 

Ni toppkrögare har ju stjärnstatus i Sverige, ta erat ansvar! Att ni är stjärnor och fantastiska företagare och matkreatörer vet vi redan, nu är det dags att även visa att ni även bryr er om råvarornas ursprung, hur djuren har haft det och att gifter inte sprutats på grönsaker och spannmål. En kravcertifiering är det fn bästa sättet att uppnå det.

 

Magnus Åberg, ICA-handlare, matälskare och miljöaktivist

 

Denna artikel finns även på min blogg ”schystmat.blogg.se”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0